28.04.2021

II Warsztaty międzykulturowe. Jak uczyć się języków obcych efektywnie i z pasją?

28.04.2021 na platformie Zoom odbyły się II Warsztaty międzykulturowe „Mam to na końcu języka. Jak uczyć się języków obcych efektywnie i z pasją?” organizowane w ramach projektu "Nauczanie języka sąsiada od przedszkola do zakończenia edukacji – wspólnie żyć i uczyć się w Euroregionie Pomerania" współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej – Program Współpracy Interreg V A Meklemburgia-Pomorze Przednie / Brandenburgia / Polska w ramach celu „Europejska Współpraca Terytorialna“ Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego (EFRR)

Czego dowiedzieli się uczestnicy wydarzenia? Przede wszystkim podczas Warsztatów poruszone zostały tematy dotyczące:

 

MATERIAŁY DYDAKTYCZNE z wydarzenia dostępne są >>> TUTAJ

 

W drugiej części wydarzenia omówione zostały strategie uczenia i uczenia się języka.

- Warto zapewnić sobie otoczenie językowe i otaczać się językiem. Internet jest pełen podcastów i filmów. Zacznij też myśleć w języku obcym - mówiła dr Anna Mróz

Uczestnicy Warsztatów byli zachwyceni tematyką oraz prowadzeniem warsztatów,

- Wczoraj miałam przyjemność wziąć udział w warsztatach międzykulturowych dla nauczycieli, uczniów i rodziców. Temat dotyczył efektywnego nauczania języków. - powiedziała Polski Psycholog i Coach Pinneberg Hamburg - Pani dr Anna Mróz z ogromnym urokiem i profesjonalizmem przekonała nas, że każde dziecko ma potencjał ekspercki. Musimy tylko aktywizować jego dotychczasowa wiedze. I tu ważna jest relacja, zaufanie, pewien kontekst wiedzy i tematyki. Nauka języków jest łatwiejsza, gdy mamy możliwość zanurzyć się w nim. Uczenie się słówek z listy jest kontrproduktywne. Warto używać języka tak często jak to jest możliwe, mówić do siebie, układać konstrukcje w głowie, odzywać się w sklepie i na ulicy po niemiecku. Cieszę się, że szkoła się zmienia i te warsztaty obudziły we mnie nadzieje.

Warsztat prowadziła dr Anna Mróz – językoznawczyni i ekspertka w dziedzinie wielojęzycznego wychowania dzieci. Jako dydaktyczka języków obcych pracuje w Instytucie Slawistyki Uniwersytetu w Greifswaldzie. Studiowała na Uniwersytecie Warszawskim oraz Uniwersytecie Humboldtów w Berlinie. W ostatnich kilku latach otaczała opieką merytoryczną przedszkola na Pomorzu Przednim przy wprowadzaniu nauczania języka polskiego metodą immersji. Prowadziła liczne seminaria i projekty poświęcone dwu- i wielojęzycznemu wychowaniu dzieci, np. Gelebte Mehrsprachigkeit, Tydzień Wspierania Dwujęzyczności, Akademię Dwujęzyczności.